FR - NL

Home | Testimonials | Voordelen | Referenties | Job | Prijs | Contact | Staff | Sitemap | About us | OFFERTE AANVRAAG

Opleiding Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent - 9 dagen

Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent



Opleiding Calendar :

9h à 17h (1 dag : 8h)
18h - 20h30 (1/2 dag)

Meer informatie over prijs Offerte Aanvraag !

Opleiding :

De mini-MBA werd de laatste jaren een wereldwijde succesformule. Terecht. In 9 intensieve opleidingsdagen leert u wat u écht moet kunnen en weten om mee te draaien als manager. Na afloop van het programma voelt u zich sterker en zelfzekerder dan ooit. U hebt de tools in handen om een strategie voor uw organisatie uit te stippelen en kunt voor uzelf en uw omgeving een context creëren waarin businessopportuniteiten maximaal benut worden.

Doelstellingen :

7 kennismodules

7 kennismodules belichten de verschillende functionele domeinen en managementcompetenties:

1. Strategisch management

2. Marketing en sales

3. Financieel management

4. Logistiek en supply chain management

5. Human resources management

6. Leiderschap en organisatie

7. Projectmanagement en changemanagement

Inhoud Van Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent

MODULE 1: KENNISMAKING EN FINANCIEEL MANAGEMENT (DEEL 1)

Learning by doing
Op de agenda

VOORMIDDAG: kennismaking

Kennismaking met medecursisten
Bepalen van leerdoelstellingen
Eerste stappen in verbeterproject
Digitaal leerplatform
NAMIDDAG: financieel management

De werking van een onderneming
Evalueren van potentiële groei
Opstarten van productietrajecten
Loonsonderhandelingen
Strategische en financiële planning
Marktanalyse en commercieel onderhandelen
Presenteren van kwartaalcijfers, verwachtingen, langetermijndoelstellingen
De invloed van uw beslissingen op de financiële cijfers
Het belang van teamwork aan het hoofd van een onderneming
In professionele handen: Walter Gijs en Ludo Lambrechts
Walter Gijs en Ludo Lambrechts zijn de centrale trainers gedurende de mini-MBA en zij treden op als coach voor de verbeterprojecten.

MODULE 2: STRATEGISCH MANAGEMENT

Gericht werken aan een betere focus
Op de agenda

Hoe bouwt u een strategisch plan op? Welke factoren en methoden helpen u hierbij?
Waarom en hoe moet u strategische keuzes consequent en organisatiebreed doortrekken?
Waarom is een missie belangrijk en hoe werkt u een missie uit?
Wat is het verschil tussen ondernemingsstrategie en marktstrategie?
Voor welk soort relatie met uw stakeholders kiest u? Mogelijkheden en werkwijzen.
Welke strategische modellen helpen u een marktstrategie te ontwikkelen? Boston matrix, Ansoff analyse, generieke strategieën, SWOT-analyse, ...
Hoe implementeert u een strategie door een performante organisatie op basis van de 7-S-benadering (McKinsey)?
In professionele handen: Rudi Cranshoff
MODULE 3: HUMAN RESOURCES MANAGEMENT

Fundamenten voor een tevreden en gemotiveerde werknemer
Op de agenda

Rekrutering en selectie: wervingskanalen, regels en valkuilen bij selectie, type contracten
Onthaal van medewerkers
Verloning: basisprincipes, loon als motivator, gouden regels en te vermijden valkuilen op vlak van verloning
Loopbaanpaden, loopbaanmanagement
Ontwikkeling: de rol van de manager in opleiding en vorming van medewerkers
Evaluatie: belang van prestatie-evaluatie
Afscheid nemen van medewerkers
Sociaal overleg
In professionele handen: Patrick Van Aeken
MODULE 4: PROJECTMANAGEMENT EN CHANGEMANAGEMENT

Projecten efficiënt omzetten in concrete realisaties
Op de agenda

Projectmanagement
- het toenemende belang van projectmatig werken

- de organisatiekant van projecten: de vorm-kant, de ik-kant, de wij-kant

- welke krachten en belangen spelen in projecten?

- hoe zet u een project in de steigers?

- hoe verhoogt u de slaagkansen door projectplanning en projectbeheersing?

Changemanagement
- hoe kijken medewerkers naar veranderingsprojecten? Waar ontstaat weerstand?

- basisprincipes voor succesvol overtuigen bij veranderingen

- hoe verhoogt u de slaagkansen: praktische aanbevelingen en stappenplan

In professionele handen: Walter Gijs
MODULE 5: MARKETING EN SALES

Een doordacht marketing- en salesbeleid als antwoord op een competitieve marktomgeving
Op de agenda

Businessstrategie
- De keuze voor één van de drie businesswaarden

- De keuze voor de meest optimale productmarktmixen

- 4 strategieën om aan commodity te ontsnappen

- Het ontdekken van groeipotentieel en dito strategieën

Merkstrategie
- Bepalen van merkwaarde, merkprofielen en bijpassend communicatiemodel

- Het bepalen van bestaand en gewenst imago

- Het bepalen van de value proposition

- Verschillende positioneringstrategieën en merkstructuren

Communicatiestrategie
- Gesegmenteerde marketingplanning

- Geïntegreerde communicatie

- Bepalen van de mediamix

- ROI van de marketingplanning managen

In professionele handen: Geert Vanhees
Met avondsessie tot 19.30 uur onder leiding van Walter Gijs en Ludo Lambrechts

MODULE 6: ORGANISATIE EN LEIDERSCHAP

Leiderschap als bouwsteen voor het succes van organisaties
Op de agenda

Wat is het verschil tussen leidinggeven en leiderschap?
Wat zijn de 4 belangrijke dimensies van leiderschap?
Visie, inspiratie en passie in het kader van leiderschap
Hoe egoïstische uitwisselingen, gebrek aan uitmuntendheid en politieke spelletjes, bekampen in organisaties?
In professionele handen:Walter Gijs
MODULE 7: SUPPLY CHAIN MANAGEMENT

Ervaar de dynamiek tussen Sales, Operations, Inkoop en Distributie
Op de agenda

In deze ervaringsgerichte opleiding, gebaseerd op de business game The Fresh Connection, zullen de deelnemers :

- een moderne supply chain creëren en managen

- de dynamiek van supply chain management ervaren

- de meerwaarde van cross-functioneel samenwerken en beslissingen nemen ondervinden

Aan de hand van de business game wordt het concept Sales & Operations Management aangebracht; het hart van een goed functionerend SCM. Daarnaast komen de verschillende mogelijke bedrijfsstrategieën (product leadership, customer intimacy en operational excellence aan bod) alsook hun implicaties op vlak van supply chain management.

Voor deze sessie dient u uw eigen laptop mee te brengen.

In professionele handen:Danny Boeykens
MODULE 8: FINANCIEEL MANAGEMENT (DEEL 2)

Met kennis van zaken begroten, analyseren en evalueren
Op de agenda

Hoe leest u een balans- en resultatenrekening?
Wat leert u uit de jaarrekening van klanten of leveranciers?
Waarom is financiële analyse van belang en hoe vertaalt zich dit in een financieel beleid?
Hoe maakt u een investeringsanalyse?
Wat houdt een kosten- en opbrengstenanalyse in?
Hoe kunt u beter financieel plannen en budgetteren?
In professionele handen:Ludo Lambrechts

Antwerpen



Noorderlaan 147/8
2030 Antwerpen

Tel: +32 2 412 04 10
Fax: +32 2 412 04 19
Gsm: +32 477 789 445
Email : selossej@jlgestion.be

Onz voordelen :

  • Soorten opleidingen: Inter-bedrijven, intra-bedrijf, particulieren.
  • 100% flexibele en aangepaste opleidingen. U kiest de data, de plaats en het trainingsprogramma.
  • 50% korting voor de Brusselse KMO’s
  • Offerte aanvraag : antwoord binnen 24 uur.
  • Dranken, koude of warme lunch en parking aangeboden
  • Toegang tot onze vaardigheidscentrum: syllabi, cursussen, oefeningen